økkenfirmaet ønskede sig en højere kvalitet i præstationer og udvikling samt en kontinuerlig forbedring af én af virksomhedens kerneværdier, som skal karakterisere virksomhedens kultur verden over.
“Fokusset skulle være på kvalitetsforbedringer og kvalitet, hvor kvalitet ligeledes skulle gælde ydeevne og udvikling.
“Bedømmelseschefen (kvalitetschefen) og forretningsplanlægger i virksomheden mente, at Evidenz™ var så fleksibelt, at det let kunne skræddersyes til de interne ledelsesprocesser ved hjælp virksomhedens egen HR-stab.”
Nuværende præstationsvurderinger, der foregik ved hjælp af “papirmetoden”, var bare ikke hurtige og strukturerede nok. Processerne var for tilfældige og opfølgningen utilstrækkelig. For virksomheden var det derfor helt naturligt at indføre kvalitet og struktur i de menneskelige udviklingsprocesser:
“Vi var nødt til at skabe en bevidst kultur med en lige så bevidst struktur,” siger virksomhedens HR-direktør.
“Vi har nu fået en værdifuld viden om, hvad Evidenz™ planlægningssystemet kan gøre for at forenkle virksomhedens overordnede udviklingsplanlægning; en planlægning, der i det daglige understøtter samtlige udviklingsprocesser hen imod den kultur, virksomheden ønsker sig for fremtiden.”
HR-direktøren påpeger, at det var selve processen og dens indhold, som var vigtig for virksomheden.
“Mange mennesker vælger et system, der på forhånd er fyldt med indhold, der kræver, at vi indpasser os til systemet,” forklarer han. “Vi begyndte med processen og stillede vores egne krav til et værktøj, som ville kunne afspejle det, vi ønskede os. Det er en mulighed, vi ikke har haft eller oplevet før.”
Nem tilpasning
Løsningerne fra Evidenz™ gør det nemmere at linke årlige resultater og udviklingsanmeldelser til virksomhedens overordnede forretningsplanlægning med en klar udviklingsstrategi for hver enkelt medarbejder.
“Vi havde brug for et værktøj, der let kunne tilpasses vores behov – ikke mindst, at vi selv hurtigt kunne komme i gang og drive det som vores eget system. Med Evidenz™ undervisningsvideoer i de enkelte moduler, ”How to Make” og “How to Take”, var vi meget hurtigt i gang og kunne høste vores egne erfaringer. Vi kunne nu skabe vores eget indhold, hvilket resulterede i en solid struktur på hele HR-området.
Med Evidenz™ support til processen blev det lettere at sikre “Virksomhedens kvalitetsstyring”, når vi forbereder medarbejderrapportering.
I dag er det lettere at fastsætte personlige mål for de enkelte medarbejdere og forholde dem til vores overordnede strategi – og ikke mindst til opfølgning af målsætninger mellem vurderinger. Forberedelser af bedre kvalitet giver også en bedre forståelse af indholdet i diskussionen. “
Kvalitet gennem hele processen
For HR-direktøren er det vigtigt, at udviklingsrapporter altid har relevans og et relevant indhold. “Udviklingsrapporter bliver hurtigt værdiløse, hvis medarbejderne skal svare på de samme spørgsmål 5 år eller bare 2 år i træk,” siger han. “Nu har vi et HR-værktøj, hvor vi meget nemt at indføre vore egne justeringer eller lave vore helt egne analyser, evalueringer og tests.”
Nemmere at følge op på målene
HR-direktøren mener, at en fælles struktur for selskabets formelle udviklingsmøder har været en stor gevinst for alle, ikke kun HR. “Vi kan let spore, hvem der er forberedt til mødet, og hvem der har gennemført de opgaver, som er blevet stillet på tværs af organisationen. Det er også meget nemt at oprette rapporter og identificere ethvert behov for faglig og personlig udvikling. Dette forbedrer kvaliteten, strukturen og indholdet og gør hele processen synlig.”